8 februari 2012

WEEKBLAD OOSTERHOUT – WOENSDAG 8 FEBRUARI 2012

FotoKrant
Vrijdag was première in Oud Brabant
Nieuw koor in poldermodel, even voorstellen: ‘Treble & Bass’
Vrijdag 20 januari vond het allereerste optreden plaats van het kersverse koor ‘Treble & Bass’ in Oud Brabant. Dat gebeurde in het kader van een leerlingenavond van Dries Oomen. Vanaf de oproep in het Weekblad in mei tot en met nu: feitelijk zijn ze na de vakantieperiode pas echt begonnen. En dat is een heel korte tijd voor een koor om afspraken te maken, elkaar te leren kennen en een paar nummers in te studeren. Bij het repeteren moet het koor het helemaal zelf doen. Stemverdeling, aanpak, presentatie. Alles in 12-koppige samenspraak.
Laureanne van Dongen: “Tien jaar geleden had ik al eens een koor opgericht, ‘Sparkling People’. Ik kreeg behoefte aan een kleinere bezetting en een ander genre. Je hebt dan wel minder financiële middelen en je kunt bijvoorbeeld geen dirigent betalen. Mijn idee was om iedere een keer in twee weken muzikale ondersteuning van zangdocent Dries Oomen te vragen. We hebben wat de dames betreft voldoende zangstemmen, met drie alten, twee echte sopranen en vier mezzo’s. En gelukkig hebben we ook twee bassen en een tenor. Op ons verlanglijstje staat: ‘nog een paar tenoren’!”
JARENLANGE ERVARING BIJ ELKAAR
“We repeteren op donderdag in de Torenschouw omdat twee leden daar lesgeven, dat is een mooie bijkomstigheid. Het is allemaal nog pril, maar het klikt goed. We hebben eerst afgetast of iedereen hetzelfde wil. We hebben gekozen voor een jazz en easy listening repertoire. De leden zijn allemaal ervaren zangers die van blad kunnen lezen en thuis een nummer instuderen.” Was er geen koor in Oosterhout te vinden waar dit genre al wordt gezongen? “Nee, het stikt van de koren en ieder koor heeft zijn eigen identiteit, maar de meeste zijn klassiek ge- richt of zijn veel groter.”
Tilly Jumelet maakt al tien jaar deel uit van een strijdliederenkoor in Breda: “Er zijn weinig koren met een jazzy repertoire in een kleiner gezelschap. Het gaat mij ook om de sfeer en de gezelligheid er om heen.” Peter Smetsers is naar eigen zeggen ‘zangfanaat’. Hij zingt bij ‘Sparkling People’. “Ik had de advertentie wel gezien maar toen had ik er geen tijd voor. Van de zomer ben ik gestopt met werken en sport staat op een laag pitje, dus nu heb ik ’s avonds weer tijd voor iets anders. Alle koren kunnen mannen gebruiken, dus ik was al een paar keer benaderd. Het jazzrepertoire van ‘Treble & Bass’ spreekt me erg aan.”
HUISWERK
Donderdagavond bij de ‘generale’ verschijnt iedereen in de afgesproken kleuren zwart en paars of donderrood om te kijken of deze outfit goed bij elkaar past. Laureanne schafte een karaoke versie van Caro Emerald’s ‘That Man’ aan. “Het is een relatief voordelig driestemmig koornummer. We kunnen ook nummers uit de bibliotheek halen, of bij internetsite Chorusonline. Ik wil de mensen niet het vel over de neus halen, want voor de meesten is het al een tweede koor. Het concept met het thuis instuderen werkt wel. We hebben ook ‘Mad World’ van Gary Jules. Dat is uitgekozen op de eenvoud, het moet haalbaar zijn voor ons, als beginnend koor. En om uit te proberen hebben we ‘Baby just cares for me.’
POLDERMODELKOOR
Het kersverse koor heeft een paar workshops bij Dries Oomen achter de rug. Donderdagavond heb- ben ze binnen de kortste keren afgesproken hoe ze het optreden handen en voeten gaan geven. De start vanaf het begin in canon, met telkens een stem erbij. Ze komen op vanuit alle kanten van de zaal. Een paar keer komt de vraag terug of het nummer toch á capella moet worden gebracht, maar de meesten vinden de begeleiding van Dries bij dit nummer veiliger. Omdat er geen dirigent aanwezig is (en ook geen regisseur) doen alle twaalf de zangers en zangeressen zelf suggesties. Dit polder-model kost natuurlijk tijd, maar je merkt dat de ervaren zangers wel een idee hebben over hoe het moet klinken en hoe het er uit moet zien. Geen van allen heeft angst om zich te bewegen, dat is om te starten al heel prettig. Na een voortvarende start van ‘Baby’, besluit het gezelschap om dichter bij elkaar te gaan staan. De bas en tenor partij zorgt voor een solide basis, losse eindjes worden vlot rechtgetrokken. In de karaoke versie van ‘That Man’ komen de sopranen pas tot hun recht. Halverwege loopt het lastige nummer dat veel (half gesproken) tekst bevat, gierend uit de pas. Er wordt gelachen en doorgezongen. Grote delen van het nummer klinken behoorlijk goed.
Ondanks het voortdurende over- leg over interpretatie en uitvoering, zitten ze snel op een lijn. De tweede poging is gedisciplineerd en geconcentreerd, en de zang komt mooi dicht bij elkaar. We hebben er alle vertrouwen in dat we na deze première nog meer van het swingende Treble & Bass gaan horen.

Icon mail Paars kleinEmail: Treble&Bass